Feiten en cijfers Waterschap Vallei en Veluwe

• Aantal inwoners 1.156.000
  • Aantal gemeenten: 37
  • Aantal provincies: 2 (Gelderland en Utrecht)
  • Oppervlakte gebied 245.633 hectare
  • Waterkering dijken: 250 kilometer
  • Waterkwaliteit rioolwaterzuiveringsinstallaties: 16
  • Hoofdwatergangen: 2.302 kilometer
  • Overige watergangen: 13.736 kilometer
  • Poldergemalen: 22
  • Vispassages: 70
  • Hoogste punt Torenberg, Hoog Soeren 103,33 meter +NAP(Normaal Amsterdams Peil)
  • Laagste punt Noordeinde, Oldebroek 0,7 meter –NAP(Normaal Amsterdams Peil)

Wat doet het waterschap?

Zorgen voor schoon water
Schoon water is van belang voor de gezondheid van mens en natuur. Op onze rioolwaterzuiveringen maken we het rioolwater schoon voordat het weer terug de natuur ingaat. We werken aan een goede waterkwaliteit van het oppervlaktewater. Hierbij werken wij samen met inwoners, agrariërs, bedrijven en anderen. Lees meer.

Zorgen voor voldoende water
Water is overal. Het stroomt in onze sloten en kanalen en aan de andere kant van de dijk. Om dat zo te houden, hanteert het waterschap regels. Wat mag er wel en niet rondom het water in jouw buurt? En wie doet het onderhoud? Samen beschermen we ons mooie gebied. Lees meer.

Zorgen voor veilige dijken
Een deel van ons gebied ligt onder zeeniveau. Daarom zijn sterke dijken van levensbelang, ze beschermen ons tegen het water. We zorgen ervoor dat onze dijken nu en in de toekomst veilig zijn. We inspecteren, repareren en verbeteren ze. Lees meer.

Duurzaamheid en circulariteit
We zetten in op hergebruik van grondstoffen uit rioolwater en op productie van energie uit zon, wind en water. Sinds 2020 zijn we volledig energieneutraal en onze ambitie is om in 2050 volledig circulair en klimaatpositief te zijn. We zetten we ons in voor klimaatadaptatie. Zo dragen we bij aan een gezonde leefomgeving die bestand is tegen klimaatverandering. Lees meer.

Inspelen op klimaatveranderingen
Het klimaat verandert. Steeds meer hebben we te maken met droogte, wateroverlast door piekbuien, warmte en hittestress. Als waterschap willen we bijdragen aan een gezonde leefomgeving die bestand is tegen klimaatverandering. Lees meer.

Hoe groot is het gebied van waterschap Vallei en Veluwe?
Best groot.

Gebied Waterschap Vallei en Veluwe

Waterschappen provincie Gelderland

Waterschappen Provincie Utrecht

Waterschappen Nederland

Meer en actuele informatie vind je op de website van Waterschap Vallei en Veluwe.

.