Hoe denkt de PvdA over….

.

1. Alle exoten, zoals rivierkreeften en de duizendknoop bestrijden: Ja!
Exoten zijn planten- en diersoorten die van nature niet in Nederland voorkomen. Mensen hebben ze hierheen gebracht. Exoten kunnen schadelijk zijn voor planten- en diersoorten die hier wel van nature voorkomen (inheemse soorten). We willen intensief exotische planten en dieren (op een diervriendelijke manier) bestrijden, zowel in het water als op oevers. Niet alleen waar exoten schadelijk zijn voor landbouw, maar ook waar ze schadelijk zijn voor natuur en recreatie.

2. Muskusratten bestrijden: Ja!
Dit is een wettelijke verplichting en dus gaat het bestuur er niet over. Muskusratten zijn ingevoerd door de bontindustrie en zijn verwilderd. De PvdA wil dat muskusratten zo diervriendelijk mogelijk worden gevangen en gedood.

3. Investeren in onderwijspakketten over de gevolgen van extreem weer: Ja!
De PvdA wil meer voorlichting voor scholieren en studenten over water, droogte en wateroverlast, de gevolgen van klimaatverandering en extreem weer en de toekomst van onze samenleving in onze laaggelegen delta.

4. Het oppompen van water verbieden tijdens periodes van droogte: Ja!
Hier zitten uiteraard wel mitsen en maren aan; we willen Vitens niet verbieden drinkwater op te pompen. We willen een prioritering opstellen en waarderen daarbij financiële korte-termijn belangen laag en ecologische lange-termijn belangen hoog.

5. In geval van droogte gaan we zeer zorgvuldig met water om: Ja!
Ook hier kijken we naar de lange termijn. Wij willen landbouw en natuur die bestand zijn tegen natte en droge periodes. Ons gebied met onder andere hoge en droge zandgronden is voor een deel ongeschikt voor een gewas dat niet tegen langdurige droogte kan en dat is het risico van de ondernemer zelf. Daar waar het kan, proberen we water vast te houden en te reserveren voor drogere periodes.

6. Het waterpeil aanpassen aan de natuur: Ja!
De PvdA wil de vicieuze cirkel van het verlagen van waterpeilen in laag gelegen veenweidegebieden doorbreken. De tijdelijke economische winst op korte termijn voor boeren staat niet in verhouding tot de lange-termijn problemen voor de samenleving.

7. De Europese waterkwaliteitsdoelen 2027 behalen: Ja!
De PvdA wil de waterkwaliteitsdoelen in alle plannen optimaal meenemen. Nu doelen uit lopende plannen wegstrepen omdat we ze toch niet gaan halen, vinden wij korte-termijn denken. Het moet toch een keer, dan liever in een keer goed.

8. Inwoners stimuleren minder schadelijke stoffen door te spoelen en meer investeren in zuiveringen: Allebei!
Dit moet allebei en de twee vullen elkaar aan. Ze sluiten elkaar ook niet uit gelukkig. Inwoners moeten zo min mogelijk schadelijke stoffen door de wc spoelen, maar bijvoorbeeld medicijnresten ga je daarmee niet tegen. Net zomin als riooloverstorten en dumpen van drugsafval in sloten. Helaas zullen er altijd mensen zijn die het niet zo nauw nemen met de regels, dus blijven investeren in zuiveringen met de laatste technologie blijft noodzakelijk en is sowieso verstandig.

9. Een verbod op chemische bestrijdingsmiddelen invoeren: Ja!
Hier zijn wij voor. De korte-termijn economische voordelen voor boeren staan in geen verhouding tot de lange-termijn lasten voor de samenleving, gevaren voor de gezondheid en biodiversiteitsverlies. Uiteindelijk is een verbod ook voor de boeren zelf beter.

10. In geval van extra inkomsten voor het waterschap… Investeren!
Kiezen wij er voor om die te investeren in duurzaamheidsmaatregelen. De PvdA kiest altijd voor lange-termijn oplossingen die goed zijn voor mensen en het milieu nu en straks. Als we nu niet investeren in duurzame technologieën, wordt het straks alleen maar duurder, ook voor de belastingbetaler. Bovendien zijn er flinke investeringen nodig om de waterkwaliteit naar een acceptabel niveau te brengen. Daar willen we eventuele extra middelen dan graag voor inzetten.

11. Als waterschap klimaatneutraal in 2030: Ja, de ambitie vasthouden!
Klimaatneutraal is nog een forse stap verder dan energieneutraal. Maar uiteindelijk zeker het doel en daarom willen we een hoge ambitie vast houden. We willen duurzaam met onze leefomgeving om gaan en dus is klimaatneutraliteit en circulariteit noodzakelijk.

12. Als waterschap windmolens plaatsen op eigen terreinen: Ja!
De PvdA wil dat het waterschap op eigen terrein windmolens plaatst om bij te dragen aan het opwekken van duurzame energie, maar wil uiteraard rekening houden met de regelgeving, kwetsbare diersoorten en altijd in samenspraak met omwonenden en gebruikers van de omgeving.

13. Als waterschap investeren in de ontwikkeling van nieuwe vormen van energieopwekking: Ja!
Verschillende nieuwe vormen van energieopwekking passen uitstekend bij het waterschap. Bijvoorbeeld energie uit warmte bij rioolwaterzuiveringen, energie uit stromend water en er komen in de toekomst nieuwe technieken bij. Het is goed om een vinger aan de pols te houden als het gaat om innovaties en om deze toe te passen indien deze van meerwaarde zijn.

14. Recreatiemogelijkheden uitbreiden: Ja!
Wij willen dat mensen buiten kunnen genieten op, in en langs water. Wij willen oevers openstellen voor wandelaars en water openstellen voor vissers en kanoërs. Dit ontlast de steeds drukker wordende natuurgebieden. Tegelijkertijd willen we uiteraard een gezonde balans tussen recreatie en natuur. Zo moeten er voldoende rustgebieden voor dieren zijn, waarbij samengewerkt wordt met aangrenzende terreineigenaren.

15. Hengelsport toestaan: Ja!
Hengelsport is ongekend populair. De PvdA is blij dat vissers inmiddels steeds meer loodvrij vissen en zonder (weer)haken die de bek en keel van vissen beschadigen. Vissers zijn de ogen en oren langs de waterkant en vaak de eersten die merken als water vervuilt. Ze weten hoe belangrijk een schoon milieu en een goede waterkwaliteit is en gaan grotendeels zelf zorgvuldig met de natuur om.

16. Geld investeren voor het behouden van historische waterwerken en watermolens: Ja!
Waterbeheer is de basis van ons land, en we mogen trots zijn op ons culturele watererfgoed. Dat gaat verder dan alleen de monumentale molens en gemalen, want gaat ook over kleinere elementen die we dagelijks tegenkomen onderweg.

17. Extra investeren in het herstel van natuur en biodiversiteit: Ja!
Het waterschap is de beheerder van grote delen van ons buitengebied. In al deze gebieden zijn grote kansen voor natuur en biodiversiteit. wij willen onze linten van dijken, watergangen en oevers zo optimaal mogelijk inrichten voor natuurontwikkeling.

18. De biodiversiteit op dijken bevorderen: Ja!
De lange linten van onze dijken zijn zeer geschikt om onze natuur en biodiversiteit te bevorderen zonder extra ruimtebeslag én zonder concessies te doen aan de veiligheid.

19. Extra investeren in natuurvriendelijke oevers: Ja!
Natuurvriendelijke oevers zijn niet zo steil, maar hebben een geleidelijke overgang van water naar land. Dit is goed voor planten en dieren. Daar waar het kan, willen we graag natuurvriendelijke oevers. Wie wel eens dieren heeft zien verdrinken omdat ze niet tegen een harde oever op konden komen, zal nooit meer pleiten voor goedkope harde oevers. Natuurlijke oevers fungeren als logische linten van biodiversiteit en verbinding.

20. Inzetten op meer dan alleen de traditionele kerntaken (waterbeheer, zuivering, en veiligheid) van het waterschap, maar juist ook op en breder pakket inclusief natuur, recreatie, energie en klimaat: Ja!
De PvdA ziet een grote en belangrijke rol voor het waterschap in de transitie naar een natuurlijker beheerd watersysteem en buitengebied, energieopwekking en klimaatadaptatie. We vinden de taken op het gebied van natuur, recreatie en klimaat even belangrijk als de taken die vanouds de wettelijke taken waren.

21. Een modern en democratisch waterschapsbestuur: Ja, nog democratischer en dualistisch!
Naast de plekken voor politieke partijen (26) zijn er in het waterschapsbestuur geborgde zetels (4). Dat zijn vaste zetels voor vertegenwoordigers van de agrarische sector (2) en beheerders van natuurterreinen (2). Deze vertegenwoordigers worden niet gekozen via verkiezingen, maar aangewezen door de koepelorganisaties LTO (boeren) en de VBNE (Vereniging van Bos- en Natuureigenaren). De PvdA is voor een zo democratisch mogelijk waterschap zonder geborgde zetels, waarbij de inwoners kiezen welke partijen vertegenwoordigd zijn in het algemeen bestuur. Op enig moment zullen we ook afscheid moeten nemen van de monistische bestuursvorm en moeten omschakelen naar dualisme. Het algemeen bestuur dient het dagelijks bestuur te controleren. Door over te schakelen op een dualistisch systeem wordt voorkomen dat leden van het dagelijks bestuur zichzelf moeten controleren.

22. Waterschapsbelasting voor lage inkomens kwijtschelden: Absoluut !!
Wij zijn 100% voor een kwijtschelding voor lage inkomens. Zeker in deze tijd waarin mensen grote moeite hebben om rond te komen. Het zou mooi zijn als dat efficiënter geregeld kan worden, waarbij mensen dit bij één loket kunnen aangeven voor zowel de gemeente als het waterschap. Maar daar willen we niet op wachten, hoe eerder de kwijtschelding van de waterschapsbelasting mogelijk is, hoe beter.

23. Geen onderscheid in waterschapsbelasting voor bedrijven: Ja, stimuleren op andere manieren.
Er gaan stemmen op om de waterschapsbelasting voor biologische bedrijven te verlagen. Dit klinkt sympathiek en kan een prikkel zijn voor bedrijven om duurzamer te gaan ondernemen, maar door het verlagen van waterschapsbelasting voor bedrijven die voorop lopen in de transitie wordt de belasting voor anderen hoger. Wij willen biologische bedrijven op andere manieren stimuleren en verleiden duurzamer te gaan ondernemen dan via belastingverlaging.

24. De waterschapsbelasting mag enigszins stijgen als urgente maatschappelijke opgaven daar om vragen: Ja, als dat noodzakelijk is.
De PvdA ziet een grote rol voor het waterschap in de transitie naar een natuurlijker beheerd buitengebied, energieopwekking en klimaatadaptatie. We vinden deze nieuwe taken even belangrijk als de taken die van oudsher de wettelijke taken waren.

.

Mathilde Maijer

Mathilde is de fractievoorzitter van de PvdA fractie in het Algemeen Bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe. Daarnaast is zij lijsttrekker voor de Waterschapsverkiezingen van 15 maart 2023. Bekijk hier de profielpagina van Mathilde op de website van Waterschap Vallei en Veluwe. Neem contact op met Mathilda via [email protected]

Meer over Mathilde Maijer