Beantwoording schriftelijke vervolgvragen Europese landbouwsubsidies

Door Redactie op 23 januari 2024

Op 18 oktober stelde de PvdA met verschillende andere partijen schriftelijke vervolgvragen over de Europese landbouwsubsidies. Inmiddels heeft het college van Dijkgraaf en Heemraden de vragen beantwoord.

Onterecht opgegeven grond niet in eigendom door derden
1. In hoeverre ondervindt het Waterschap nadeel van deze gang van zaken?
Het waterschap ondervindt geen direct nadeel.

2. Het college stelt in haar antwoord op vraag 3 dat het niet in voldoende mate verzekerd is dat gronden onterecht worden opgegeven. Gaat het Waterschap actie ondernemen om onterecht opgegeven grond door derden, in eigendom van het waterschap, te corrigeren?
De Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (hierna: de RVO) is bevoegd gezag in deze. Zij voeren
steekproeven uit, ook bij waterschap Vallei en Veluwe. Indien uit de controle n.a.v. de steekproeven
blijkt dat gronden zonder toestemming van het waterschap opgegeven zijn, dan zal het waterschap
dit aan RVO doorgeven.

Meerekenen landschapselementen
3. N.a.v. beantwoording vraag 4: Wordt er gecontroleerd of er derden zijn die aangrenzende waterschappercelen ten onrechte opgeven? Zo nee, wil het college dit alsnog doen? Indien het antwoord op de vraag ja is, welke actie gaat het college hier vervolgens op ondernemen? Zo nee, waarom niet?
Nee, het waterschap controleert niet of er derden zijn die aangrenzende waterschappercelen
onterecht opgeven. Het bevoegd gezag is de RVO.

4. Kan het college het besluit over 2023 bijvoegen incl. onderliggende stukken en motivatie?
Er ligt geen bestuurlijk besluit ten grondslag aan het geen toestemming geven aan ondernemers om
aangrenzende waterschappercelen (landschapselementen) te geven.

5. Is het besluit gemandateerd aan het DB of heeft het Algemeen Bestuur een rol als het gaat om het standpunt voor registratie in 2024? Wanneer wordt dit besluit genomen? Hoe verloopt het besluitvormingsproces? Wordt het AB hier van in kennis gesteld?
In de Organisatieverordening heeft het algemeen bestuur bevoegdheden die betrekking hebben op
grond overgedragen (gedelegeerd) aan het college van dijkgraaf en heemraden

6. Het doel van dit onderdeel van het Europese landbouwbeleid is versterking van de biodiversiteit. Door toestemming te verlenen om bestaande landschapselementen als sloten en houtwallen mee te tellen, neemt op papier het aantal landschapselementen toe, maar in werkelijkheid gebeurt dit niet. Is het college van mening dat de onderliggende doelstelling expliciet het toevoegen van extra landschapselementen betreft met als achterliggend doel het versterken van de biodiversiteit en de veerkracht en niet een zo hoog mogelijk subsidiebedrag voor de aanvrager?
Ja.

7. Zijn er andere regelingen, subsidies of projecten bij het Waterschap of partners als Provincie en Gemeenten, die bijdragen aan het toevoegen van landschapselementen rond agrarische percelen?

Ja. Bijvoorbeeld via onze Regeling stimuleringsbijdrage landelijk gebied

Deze stimuleringsbijdrage is gericht op het stimuleren van het nemen van innovatieve maatregelen
die:
a. een bijdrage leveren aan het vasthouden van water;
b. het verbeteren van de waterkwaliteit in de haarvaten van ons watersysteem.
Hagen, houtwallen, aanleg van natuurvriendelijke oevers en poelen kunnen daaronder vallen.
Bij de provincie Utrecht en Gelderland kunnen ondernemers gratis bomen vragen en die als
agroforestry aanplanten nabij watergangen, buiten de keurzone en buiten verplichte bufferstroken
of verder in het perceel als beschaduwing voor vee of in de uitloop van kippen.

De PvdA fractie is voor dit moment tevreden met de beantwoording van de vragen.