Schriftelijke vragen over woningbouw in natte gebieden

Door Redactie op 23 januari 2024

Schriftelijke vragen van de PvdA, AWP, Water Natuurlijk en Natuurterreinen over woningbouw in natte gebieden

Toelichting bij de vragen
Onlangs konden wij in de media lezen over plannen van de Gemeente Apeldoorn om te bouwen in het gebied Beekbergsebroek. Er zijn plannen om hier een nieuwe wijk te ontwikkelen. In de artikelen die hier over zijn verschenen gaat het met name over de actieve informatieplicht van het college aan de gemeenteraad enerzijds en over de (mogelijk alternatieve) locatie van natuurontwikkeling anderzijds, maar terloops wordt er ook gesproken over het voornemen om te bouwen in zogenaamd nat gebied. Gelet op klimaatverandering en ook de recente langdurige regenval met de daar mee gepaarde overlast, hebben wij de volgende vragen.

Citaat uit het artikel in de krant: “En als Apeldoorn toch meer woningen zou willen, dan zouden die kunnen komen tussen de Polderweg en deze natuurstrook. Daarbij is de grond in het bewuste stuk minder geschikt om te bebouwen, want het is een behoorlijk nat stuk.”

Bijlage 1: Artikel De Stentor: Apeldoorn wil 500 woningen in plaats van nieuwe natuur bij A1 (tegen advies van ambtenaren in)
Bijlage 2: Artikel De Gelderlander: Machteloos tegen het vele grondwater dat de kelders inloopt: ‘We staan met de rug tegen de muur’

Vragen

1. Is het college van mening dat met oog op klimaatverandering- en adaptatie het onverstandig is om nieuwe wijken te bouwen in natte gebieden?
2. Past een ontwikkeling als deze in het beleidsvoornemen ‘water- en bodemsturend’?
3. Is het Waterschap betrokken bij deze plannen?
4. In hoeverre wordt er bij deze plannen rekening gehouden met de (toekomstige) waterhuishouding? Zal er iets aan het waterpeil gedaan worden? Hoe pakt dat uit met het oog op het Apeldoorns kanaal?
5. Is het Waterschap om advies gevraagd? Zo ja, dan ontvangen wij graag uw advies.
6. Hoe stellig positioneert het Waterschap zich richting gemeenten bij plannen in natte gebieden en hoe stellig adviseert het Waterschap in deze casus richting de desbetreffende gemeente?
7. Hoe groot is het risico op wateroverlast voor toekomstige bewoners in dit gebied?
8. Wordt het advies van het Waterschap ergens genoteerd, opgeslagen en gearchiveerd?

Mathilde Maijer (PvdA)
Ron van Megen (AWP)
Dirk van Uitert (Water Natuurlijk)
Wim Goedhart (Natuurterreinen)