Betoog begrotingsvergadering Mathilde Maijer

Door Mathilde Maijer op 22 november 2023

Op maandagavond 20 november 2023 werd de begroting van Waterschap Vallei en Veluwe voor 2024 behandeld en deze is ook vastgesteld. Zie hier de bijdrage van de fractievoorzitter van de PvdA-fractie, Mathilde Maijer:

Voorzitter, aanwezigen hier in de zaal, luisteraars thuis,

Waarom zit de PvdA eigenlijk in het bestuur van ons waterschap? Omdat het waterschap niet alleen groen en blauw – dat is het al – maar ook rood moet zijn. Het is immers een overheidsorgaan, dus het is er voor iedereen en het wordt bestuurd door iedereen.

Wij zitten in het bestuur van ons groene en blauwe waterschap met een rode bril.

De drie belangrijkste groene principes voor de PvdA zijn: niet afwentelen op onze kinderen, niet afwentelen op onze buren en niet afwentelen op het publieke domein, oftewel: wij lossen onze eigen problemen nu en hier op waarbij vervuilers en gebruikers betalen.

Zo werken we aan een Nederland dat bewoonbaar blijft voor de volgende generaties, dat doen we nu en dat betalen we nu.

Door onze rode bril zien wij dingen als: Is het waterschap er wel voor iedereen? Wordt iedereen even belangrijk gevonden? Doet het waterschap zijn best mensen erbij te betrekken, niet alleen de van oudsher vertrouwde groepen zoals boeren en landeigenaren, maar ook burgers in steden en dorpen? Is het democratisch en transparant? Is de organisatie divers, inclusief, met kansen voor iedereen?

Letten op de rode dingen in ons groene waterschap, die rol zien wij voor de PvdA in dit bestuur.

Voorzitter,

Wat wij daarbij fantastisch vinden, een voorbeeld voor alle andere waterschappen, provincies, gemeentes en vooral voor Den Haag,

Voorzitter, ik hoop zo dat de hele Tweede Kamer nu naar mij kijkt en vooral luistert,

Is dat wij hier met het hele bestuur een werkwijze gevonden hebben die inderdaad democratisch en transparant is. Dat wij hier een Dagelijks Bestuur hebben van vier fracties uit ons midden, waar wij niet bij zitten, die niet werken als een Coalitie met bijbehorende afspraken en gekonkel en uitruil van standpunten.

Wij hebben een Dagelijks Bestuur dat naar iedereen even goed luistert en doet wat de meerderheid van het algemeen bestuur wil, of dat nou wel of niet overeenkomt met de eigen partij. Nogmaals wil ik de BBB complimenteren dat jullie, nieuwe partij en ineens de grootste, dit hebben opgepakt, hiervan de waarde hebben ingezien.

Waarom ga ik hierop zo uitgebreid in? Al jaren pleit de PvdA hier in het bestuur voor een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid voor mensen met minder geld in de portemonnee voor wie de waterschapslasten alleen op te brengen zijn door andere noodzakelijke dingen te laten vallen. Andere partijen waren het met ons eens, maar nooit hadden we een meerderheid. Dit keer wel.

Voorzitter, wat doet ons Dagelijks Bestuur? Geweldig! Zij zien dat er een meerderheid is voor dit ruimhartige kwijtscheldingsbeleid dat wij zo voorstaan en nemen het op in het voorstel van vanavond. Hoewel twee van de vier heemraden van fracties komen die daar helemaal niet achter staan. En dan toch doen, dat vind ik echt klasse. Ik hoop dat minister Adema mijn betoog hoort, die zich bij de stemming over glyfosaat in Brussel onthield hoewel de Tweede Kamer hem op had

gedragen tegen te stemmen. Ik hoop dat hij hier volgende week zijn licht komt opsteken hoe we hier werken.

Voorzitter, de PvdA heeft nu dus geen amendement meer. Want ons verzoek is al ingewilligd.

Voorzitter, tot zover, dank u wel.

Mathilde Maijer

Mathilde is de fractievoorzitter van de PvdA fractie in het Algemeen Bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe. Daarnaast is zij lijsttrekker voor de Waterschapsverkiezingen van 15 maart 2023. Bekijk hier de profielpagina van Mathilde op de website van Waterschap Vallei en Veluwe. Neem contact op met Mathilda via [email protected]

Meer over Mathilde Maijer