De actualisatie van de Blauwe Omgevingsvisie 2050 (BOVI) – wat vindt de PvdA

Door Tom Brands op 14 februari 2024

Tijdens de commissievergadering van maandag 12 februari stond de actualisatie van de Blauwe Omgevingsvisie 2050 (BOVI) op de agenda. De BOVI is de langetermijnvisie tot 2050 van Waterschap Vallei en Veluwe. Het stuk betreft een overzichtelijke uitvouwbare kaart als addendum op de bestaande Blauwe Omgevingsvisie. Het gaat om een aantal toegevoegde accenten op de thema’s natuurlijk systeem, klimaat en ruimte, met het inzicht dat waterzekerheid onder druk komt te staan en dat daarom alle activiteiten richting 2050 een bijdrage moeten leveren aan waterzekerheid. Daarnaast gaat het stuk in op de rolopvatting van het Waterschap die meesturend is in de ruimtelijke omgeving van onze regio.

Namens de PvdA-fractie had Tom Brands de volgende inbreng:

De actualisatie van de BOVI 2050, een aangescherpte visie op de toekomst. In de eerste plaats complimenten voor het stuk, grote complimenten aan iedereen die er aan gewerkt heeft. Als wij met onze rode bril naar dit groen-blauwe Waterschap kijken en naar deze groen-blauwe visie met de daar aan toegevoegde accenten, dan worden we daar heel erg blij van. Het is een kernachtig en overzichtelijk stuk, waarbij de aanleiding om extra accenten te zetten duidelijk wordt aangegeven. Deze ontwikkelingen hebben we de afgelopen jaren steeds duidelijker kunnen waarnemen. De impact van klimaatverandering, de druk op de ruimte (o.a. woningbouw) en de noodzaak van het herstel van het natuurlijk systeem. Daarnaast staat de wens om de BOVI te actualiseren ook in de Bestuursagenda voor deze bestuursperiode.

Het verder bouwen aan waterzekerheid staat als een belangrijk thema in het stuk genoemd en dat vinden we erg belangrijk. We willen daar bij blijven werken aan een water- en bodemsysteem dat sterk en veerkrachtig is, nu en in de toekomst. Dat kunnen we natuurlijk alleen maar onderschrijven. Wat we ontzettend goed en belangrijk vinden is dat er verantwoordelijkheid wordt genomen, waarbij we de draagkracht van het natuurlijke systeem willen versterken en voor meerdere generaties willen waarborgen, waarbij we problemen niet afwentelen op toekomstige generaties. Maar nu dus verantwoordelijkheid nemen en maatregelen nemen. We lezen dat dit stuk tot stand is gekomen met verschillende partners en stakeholders, waar onder ons jeugdbestuur en dat vinden we super, want de jeugd heeft de toekomst.

We zien de Bovi en ook deze actualisatie en toevoeging daar aan als een mooi instrument om aan te geven wat onze stip aan de horizon is. Het is een relatief abstract kader dat dient als kompas, maar biedt goede handvatten voor concrete en praktische uitvoering van programma’s en projecten. Met deze visie laat je als Waterschap zien waar je voor staat. Welke doelen, opgaven en ambities er zijn. En die hebben we niet alleen als Waterschap, maar als maatschappij.

Ik lees in dit stuk een intrinsiek gemotiveerde en gedreven ambitie om de leefomgeving te verbeteren voor mens, plant en dier, nu en in de toekomst. Met deze visie kom je als Waterschap goed beslagen ten ijs en ben je een volwaardige, deskundige en gelijkwaardige partner voor andere overheden. Onlangs kwam het bestuur van de Unie van Waterschappen bij ons langs tijdens een beeldvormende vergadering om te delen wat ze doen en waar zij voor staan en zij gaven daar bij onder andere aan dat de Unie van Waterschappen zich in het buitenland met de Engelstalige term presenteert als de Dutch Water Authorities. Met deze visie, de geactualiseerde Bovi, laat je zien dat je ook de lokale waterautoriteit bent. Als bestuurder en medewerker van het Waterschap mag je apetrots zijn op zo’n mooi document en mag je die wat ons betreft naar elk overleg met externe partners onder de arm meenemen.

We hebben slechts één aandachtspunt en dat is de zorg of er de komende jaren voldoende geschikt personeel te vinden is voor het verwezenlijken van de stevige opgaven en ambities. We onderschrijven alle accenten die zijn toegevoegd in het stuk en we hebben geen vragen. Onze fractie kan instemmen met het voorstel en wil nogmaals de complimenten geven aan alle mensen die er aan gewerkt hebben.

De actualisatie van de BOVI 2050 wordt op 4 maart 2024 geagendeerd ter besluitvorming in het Algemeen Bestuur. De PvdA staat vierkant achter het stuk en vindt dat het participatieproces met partners en stakeholders goed doorlopen is.

Deze inbreng is terug te kijken op Youtube (op 28 minuten). Op 3:18 kunt u ook de inbreng van Mathilde Maijer bekijken op het Beleidskader klimaatneutraal 2035.

Tom Brands

Tom is lid van het Algemeen Bestuur en maakt deel uit van de PvdA fractie voor Waterschap Vallei en Veluwe. Tom is één van de drie commissievoorzitters.   Tom is geboren en getogen in Apeldoorn en woont nu in Ugchelen (gemeente Apeldoorn) met zijn vrouw Annemyn. Tom is al geruime tijd actief voor de PvdA.

Meer over Tom Brands