Beantwoording aanvullende schriftelijke vragen Groenkeur en Blauwkeur – Nu Kleurkeur

Door Redactie op 4 maart 2024

Op 16 oktober jl. hebben we antwoord gekregen om onze vragen m.b.t. Groenkeur en Blauwkeur,
nu Kleurkeur geheten. Naar aanleiding van uw antwoorden hebben we nog wat aanvullende vragen.

Vraag 1
Ad vraag 2: In het antwoord op vraag 2 stelt u dat het waterschap een vergelijkbare ecologische kwaliteit als het Kleurkeur onderschrijft via de landelijke gedragscode natuurbescherming voor waterschappen 2019-2024, in combinatie met de eigen uitgewerkte ecologische werkprotocollen en het eigen beleidskader biodiversiteit. Volgens de website van het Kleurkeur is de gedragscode natuurbescherming minder vergaand. Zo richt het Blauwkeur zich op breed herstel van de biodiversiteit, een urgente maatschappelijke opgave die ook door ons wordt onderschreven en een van de speerpunten is van de bestuursagenda van het AB. Kunt u aangeven of de eigen gedragscodes en protocollen zouden voldoen om certificering via het Kleurkeur te krijgen? Zo nee, waarin zit dan het verschil?

Antwoord 1
Met onze eigen gedragscode en werkprotocollen werken wij aan een vergelijkbare ecologische
kwaliteit als Kleurkeur. De certificering via Kleurkeur is uitsluitend gericht op bedrijven (in de rol van opdrachtnemers) en niet op organisaties als waterschappen en gemeenten (in de rol van opdrachtgevers). Waterschap Vallei en Veluwe kan als opdrachtgever zich niet laten certificeren via Kleurkeur.

Vraag 2
Ad vraag 3: In antwoord op vraag 3 stelt u dat u geen meerwaarde ziet om onze aannemers aan het kleurkeur te laten voldoen. Maar misschien ziet het AB die meerwaarde wel, en dat hangt mede af van uw antwoorden op onze vragen. Die meerwaarde zit er ons inziens onder andere in dat het Kleurkeur bekender is of kan worden dan interne werkprotocollen, dat het Kleurkeur onafhankelijk en geaccrediteerd is en dat het Kleurkeur vergaander is. Zo richt het Blauwkeur zich op breed herstel van de biodiversiteit, een urgente maatschappelijke opgave die ook door ons wordt onderschreven en een van de speerpunten is van de bestuursagenda van het AB. De vraag is of het in de praktijk mogelijk is dat het waterschap zou voldoen aan het Kleurkeur? Zo nee, waar zitten dan de voetangels?

Antwoord 2
Het waterschap kan zich in haar rol als opdrachtgever niet laten certificeren via Kleurkeur.

Vraag 3
Ad vraag 4: In het register van Groenkeur zien we dat twee medewerkers van ons waterschap de basiscursus Groenkeur hebben afgerond en geen enkele medewerker de cursus voor gevorderden. We zien dat veel aannemers wel hun medewerkers op cursus sturen. We maken een vergelijking met de CO2-certificering. Het waterschap is er terecht trots op dat het inmiddels voor de CO2-prestatieladder op niveau 4 is gecertificeerd. Het waterschap verwacht dit ook van aannemers, en aannemers vragen zelf om strenge eisen zoals niveau 5, en velen hebben deze certificering zelf ook. Een argument van het waterschap om op niveau 4 gecertificeerd te willen zijn, is dat we niet achter willen blijven. Gaat ditzelfde argument niet ook op voor Kleurkeur? Wat is de reden dat niet meer medewerkers de cursus hebben gedaan?

Antwoord 3
Als eerste vraagt u of het waterschap niet op dezelfde wijze zouden moeten werken met Kleurkeur zoals het waterschap werkt met de CO2-certificering. Deze vergelijking gaat niet op, omdat de CO2 certificering een andere systematiek heeft dan Kleurkeur. Het waterschap kan zich als opdrachtgever namelijk niet certificeren via Kleurkeur. Twee medewerkers hebben deze cursus Kleurkeur gedaan om te onderzoeken of deze cursus Kleurkeur interessant is voor het eigen waterschapswerk. Zij gaven aan dat deze cursus gericht is op de assets van gemeenten en minder aansluit bij de assets van het waterschap, zoals waterkeringen. Doordat een vergelijkbare ecologische kwaliteit wordt behaald met de eigen ecologische werkwijze, interne ecologische trainingen en de terugkoppeling dat de cursus niet aansluit bij de assets van het waterschap was er geen interesse voor verdere deelname aan deze cursus Kleurkeur.